Hallitus, älä unohda opiskelijoita!

Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry lähettää huolestuneet terveiset hallitukselle käynnissä oleviin budjettineuvotteluihin. Opiskelijoiden valmiiksi kohtuutonta toimeentuloa heikennetään entisestään, kun Petteri Orpon hallitusohjelmassakin mainitut asumistuen leikkaukset ollaan viemässä kiireellä toteutukseen ja nyt myös opintotuen indeksikorotuksia ollaan jäädyttämässä. Tämän lisäksi myös aikuiskoulutustuki ollaan lakkauttamassa, eikä korvaavasta mallista ole tietoa.

”Lukuisten tutkimusten ja selvitysten mukaan juurijaksaminen ja kasvavat mielenterveysongelmat ovat suurin syy siihen, ettei opintojen suorittaminen suju ja työelämään siirrytään valmiiksi uupuneina. Suomi tarvitsee kipeästi uusia osaajia, mutta leikkaamalla opiskelijoilta vain viivytetään valmistumista ja ajetaan opiskelijoita loppuun. Säästöjä on haettava muualta kuin opiskelijoiden viimeisistä toimeentulon rippeistä!”, jyrähtää Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n puheenjohtaja Venla Tilli.

Ammatilliselle opiskelijalle tilanne on erityisen hankala, sillä opintolainasta ei makseta korkeakoulujen tapaan mitään hyvitystä, vaikka olisi miten nopeasti ja hyvin saanut opintonsa suoritettua. Toimeentulotukea ei voi saada, ilman että on nostanut lainaa. Alaikäisillä ei ole oikeutta asumistukeen, ja huoltajien tulorajat ovat matalat. Iso osa opintojen suorittamisesta tehdään erilaisissa työssäoppimisissa täyttä työviikkoa tehden usein palkatta, ehkä vielä muutamia kirjallisia opintoja samalla tehden. Monelle ammatilliselle opiskelijalle työnteko tukee opintoja ja turvaa toimeentuloa, mutta ei voi olla niin, että työteko on välttämätöntä täyspäiväisten opintojen rinnalla voidakseen maksaa elämisen.

”Haluan muistuttaa, että lukuisille ammatillisille opiskelijoille muutto pois kotoa ei ole valintakysymys, vaan ainoa mahdollisuus voida opiskella valitsemaansa alaa. Opiskelijoiden on voitava keskittyä opintojen suorittamiseen, jotta osaaminen valmistuessa on riittävällä tasolla ja aikaa jää myös palautumiseen ja vapaa-aikaan. Nyt edessä olevat leikkaukset aiheuttavat valtavan määrän stressiä, kuormitusta ja huolta siitä, miten laskut maksetaan jatkossa, kun inflaatio nostaa elämisen kuluja hurjalla tahdilla. Vetoan hallitukseen, älkää vetäkö mattoa opiskelijoiden alta vaan turvatkaa edes kohtuullinen toimeentulo!”, päättää puheenjohtaja Tilli.

Hallitusohjelmassa on kirjaus opintotuen kokonaisuudistuksesta. OSKU vaatii, että mikäli esityksenä olevat asumistuen merkittävät heikennykset sekä opintotuen indeksien jäädytys toteutuu, opintotuen kokonaisuudistuksessa on tehtävä merkittäviä parannuksia sen tasoon ja kompensoitava muita leikkauksia huomioiden moninaiset asumistilanteet ja erityisesti oppivelvollisuusikäisten ammatillisten opiskelijoiden toimeentulo.

Tykkäsitkö? Kerro jutusta kavereillesi!

Tilaa uutiskirjeemme

Emme viestittele turhasta. Saat mailiisi uusimmat artikkelit ja pääset lukemaan ne ensimmäisten joukossa.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.